Fontos-e a könyv illata?

Egy könyvesbolt, ahol nincsenek könyvek. Miféle ötlet ez?
Van egy francia könyvesbolt, amely pont így működik. A vásárlók tabletről választhatják ki a számukra kedves könyvet, aztán ott helyben egy Espresso Book Machine nevű gépen pár perc alatt kinyomtatják nekik. Annak a kiadónak a vezetője, amelynek a könyveit a bolt árusítja, azt mondta: bizonyos könyvek példányszáma annyira alacsony, hogy nem éri meg a hagyományos kiadási modellt alkalmazni.

A kiadóvállalatok egyik jelentős veszteségforrása ugyanis a túltermelés és az azzal együtt járó készletezés. Túl sokat nyomtatnak egy könyvből, újságból, és nem tudják mindet eladni. Újság esetén vissza kell venni az el nem adott példányokat (ezt hívják remittendának), és megsemmisíteni. Szállítják is az újságot (ez egy újabb veszteségtípus), készletezik, és a megsemmisítés is pénzbe kerül. Ha a könyv nem fogy el, áll valahol egy raktárban, a könyvben meg áll a pénz.
A túltermelés, szállítás, készletezés egyike sem értékteremtő tevékenység. Ezek problémáját ez a könyvesbolt egy csapásra megoldja. Igazi lean gondolat.
A vásárlás folyamatában itt csak értékteremtő tevékenységek vannak, nincs veszteség. Értékteremtőnek azt a folyamatlépést nevezzük a leanben, amely az ügyfél számára értéket képvisel (tehát hajlandó értük fizetni), emellett közelebb visz a termék elkészüléséhez, és elsőre jól is végezzük el. Jelen esetben ilyen, hogy az ügyfél kiválasztja a könyvet, kinyomtatja, majd kifizeti. Kell ennél több?
Az instant nyomtatott könyvek azért tudnak ugyanannyiba kerülni,mint a hagyományos társaik, mert bár a nyomtatási költségük valószínűleg fajlagosan magasabb, a bolt költségei közben alacsonyabbak, hiszen legalább háromféle veszteséget kiiktattak a folyamatból.

A  lean célja maximális értéket nyújtani a vevő számára egy tökéletes értékteremtő folyamaton keresztül, melyben a veszteség mértéke nulla. Ebben a könyvesboltban pontosan ez történik.
Akkor miért nem csinálja így mindenki?
Mert a vevői igények sokfélék.

Van, aki számára a nyomtatás nem fontos, ők az ebook-olvasók. De van olyan vásárló is, akinek nem egyszerűen az az érték, hogy nyomtatásban olvashatja a könyvet, hanem az is, amikor a vásárlás során megfoghatja, forgathatja, sőt megszagolhatja. Van, aki online vásárolja meg a nyomtatott könyvet. Ő első látásra tökéletes célközönsége lehetne ennek a könyvesboltnak, de gondoljuk csak át az igényeit: neki kell a nyomtatott könyv (ideáig oké), nem kell a vásárláskori szaglászás (még mindig jó), de nem is fog elmenni személyesen sehova, ahol még várni is kell a nyomtatásra. Neki hozzák házhoz a megrendelt, illatos könyvet. Ám van, akinek az az érték, hogy egy olyan könyvet kap meg, amit más könyvesboltban, antikváriumban hiába keresne. Neki nem az illat a fontos, hanem maga a könyv.
Tehát mindig szem előtt kell tartani az ügyféligényeket. Hiába alakítjuk ki a folyamatot, illetve a működést úgy, ahogy az a vállalatunk szempontjából a leghatékonyabb, legolcsóbb legyen, ha közben az nem jó az ügyfélnek. Ezért nem a költségek csökkentése a lean átalakítás célja, hanem a vevői igények maximalizálása a legtöbb értékteremtő lépést tartalmazó folyamaton keresztül. És ha az illat a vevői igény, akkor fontos az illat. Ha meg nem, akkor nem.

Forrás: http://www.origo.hu/kultura/kotve-fuzve/20160312-helyben-nyomtathatunk-konyveket-egy-konyvesboltban-parizsban.html